پروژه «تأمین تجهیزات و زیرساختهای موردنیاز در راستای ارتقای تابآوری و توانمندسازی تختکنشینان در حمایت از پرورش گاو سیستانی در شرایط تنش آبی و خشکسالی منطقه» ذیل پروژه جامع و بینالمللی سیستان و به کارفرمایی دفتر پروژه سیستان تحت نظر معاونت محیطزیست دریایی و تالابهای سازمان حفاظت محیطزیست میباشد. در این پروژه با هدف دسترسی دامداران ساکن در محدودههایی از پیرامون و بستر (تختکها) تالابهای هامون به آب شرب برای دامهایشان، تأمین تعداد مکفی از تانکرهای حمل و ذخیره آب در نظر گرفته شده است. همچنین به جهت تأمین روشنایی برای رفع نیازهای اولیه و استقرار شبانهروزی در منطقه پنلهای خورشیدی قابل حمل میبایست در اختیار دامپروران قرار گیرد. در نهایت و با توجه به مسئله مهم و اساسی بهداشت دام، اقلام بهداشتی برای جامعه هدف تهیه گردد و علاوه بر آن به منظور تأمین مکان مناسب برای نگهداری دامها، با استفاده از لولههای داربستی، راهروهای مناسب تدارک دیده شده است.
الف) اقلام بهداشتی و مواد غذایی مکمل
بنا بر اولویت مشخص شده توسط کارفرمای پروژه بر مبنای ضرورتهای شناسایی شده در منطقه، اولویت اول این قرارداد تأمین اقلام بهداشتی و مواد غذایی مکمل در نظر گرفته شد. بدین منظور طی تماس با جناب آقای دکتر سرگزی، ریاست محترم دامپزشکی شهر زابل، دو داروخانه دامپزشکی محلی به مدیریت خانمها دکتر نورا و دکتر شهریاری به شرکت مهندسین مشاور آب و محیطزیست پایدار شریف معرفی شدند. پس از استعلام قیمت اقلام بهداشتی و مواد غذایی مکمل مورد نیاز در تاریخ 5 آبان 1400 و متعاقب برگزاری جلسه هماهنگی پروژه در تاریخ 8 آبان 1400 و تصمیمگیری مبنی بر تحویل مستقیم داروها به اداره دامپزشکی شهر زابل، پیرامون محل و نحوه نگهداری این اقلام مواردی مطرح گردید که طی تماس با ریاست محترم دامپزشکی شهر زابل، کیفیت محل نگهداری محصولات نیز تضمین شد. با این تصمیم، فاکتور محصولات در تاریخ 9 آبان 1400 نهایی و واریز پیشپرداخت اول این اقلام در تاریخ 10 آبان 1400 انجام شد. بدین ترتیب بخش اول این اقلام شامل شامل 200 لیتر سم جایگاه مکتومیل، 320 لیتر شربت ضد انگل خوراکی و 4 تن آجر معدنی فسفردار در تاریخ 22 آبان 1400 به اداره دامپزشکی زابل تحویل گردید. باقیمانده اقلام نیز شامل 1 تن آجر معدنی و 200 لیتر سم فلومترین در تاریخهای 23 و 26 آبان 1400 به اداره دامپزشکی شهر زابل تحویل شدند تا حسب صلاحدید آن اداره، به تدریج و همزمان با ارائه آموزشهای مناسب به جامعه محلی تحویل گردند.
ب) تانکر آب
به موازات اقدام به جهت خرید اقلام بهداشتی و مواد غذایی مکمل و پس از اخذ راهنمایی از کارفرمای پروژه در جلسه مورخ 8 آبان 1400، مقرر گردید تانکرهای 1000 لیتری به جهت جابهجایی با وانت به صورت افقی و تانکرهای 5000 لیتری نیز با توجه به ثابت بودن در محل، به صورت عمودی تهیه شوند. بدین منظور و پس از ارسال کاتالوگ تانکرها از شرکت مجتمع پلاستیک طبرستان برند سوما، این محصولات به تأیید کارفرما رسید. پس از هماهنگی محل تحویل تانکرها با نماینده کارفرمای پروژه در شهر زابل واقع در روستای غلامعلی، پیشپرداخت اول این محصولات نیز در تاریخهای 11 و 12 آبان 1400 واریز و دو محموله اول تانکرها حاوی 53 تانکر 1000 لیتری و 5 تانکر 5000 لیتری در تاریخ 20 آبان 1400 در محل در نظر گرفته شده در روستای غلامعلی تخلیه شدند. با هماهنگی به عمل آمده، محموله دوم و سوم تانکرها در تاریخ 22 آبان 1400 در روستای غلامعلی تخلیه گردیدند. بنا به ضرورت اعلام شده توسط دفتر پروژه سیستان و پس از اخذ تأییدیه از دفتر مرکزی پروژه، لوگو تانکرها طراحی و در تاریخ 23 آبان 1400 با حضور در محل دپوی تانکرها بر روی آنها نصب گردید. لازم به ذکر است تانکرها در تاریخ 29 آبان 1400 به تختک سنچولی و در تاریخ 30 آبان 1400 به تختک سارانی تحویل شدند.
ج) پکیج خورشیدی
پکیج خورشیدی در نظر گرفته شده برای این پروژه، دارای پنل خورشیدی 100 وات و باتری 42 آمپرساعت است که پس از اخذ تأییدیه اولیه از دفتر پروژه سیستان و ارائه توضیحات تکمیلی در جلسه مورخ 8 آبان 1400، سفارش خرید در تاریخ 13 آبان 1400 انجام گرفت. بنا بر ضرورت نصب لوگو بر پنلهای خورشیدی، پلاکهای فلزی به جهت نصب بر این محصولات نیز تعبیه شد. پکیجهای خورشیدی در تاریخ 20 آبان 1400 در محل دفتر شرکت مهندسین آب و محیطزیست پایدار شریف تحویل شد و پس از حمل به وسیله وانت به شهر زابل، در تاریخ 22 آبان 1400 به دفتر پروژه سیستان در آن شهر تحویل گردید. با توجه به لزوم ارائه آموزش به جامعه محلی به منظور نگهداری، استفاده و نصب پکیجهای خورشیدی، این مهم در تاریخ 23 آبان 1400 در محل دفتر پروژه سیستان با حضور نمایندگان جامعه محلی صورت گرفت. با هماهنگی انجام گرفته توسط دفتر پروژه سیستان، پکیجهای خورشیدی در تاریخ 29 آبان 1400 به دو تختک سنچولی و سارانی، حمل و نصب پکیجها نیز انجام شد.
د) داربست
به منظور تأمین محل مناسب برای انجام اقدامات بهداشتی از جمله واکسیناسیون و همچنین سمپاشی دام و با توجه به ویژگیهای خاص گاو سیستانی، در این پروژه مقرر شده بود دو داربست از جنس لوله گالوانیزه، به طول 6 متر، عرض 1.2 متر و ارتفاع 1.7 متر تهیه و در اختیار جامعه محلی قرار گیرد. به منظور اخذ تأییدیه نهایی و هماهنگی با نماینده جامعه محلی، پس از برگزاری جلسه در محل دفتر منطقهای پروژه سیستان در تاریخ 23 آبان 1400، ابعاد داربست با طول 6 متر، عرض 1.2 متر و ارتفاع 2 متر نهایی شد تا علاوه بر آنکه این داربستها قابل حمل هستند، با قرارگرفتن به میزان 30 سانتیمتر در داخل زمین، از استحکام کافی نیز برخوردار باشند. بر اساس این جمعبندی سفارش نهایی خرید دو داربست متشکل از 22 شاخه داربستی لوله گالوانیزه 1.5 اینچ و 84 بست انجام و با پرداخت هزینه سفارش در همان روز، 1 داربست توسط جامعه محلی به تختک سنچولی حمل و با هماهنگی به عمل آمده با حضور نصاب در محل، مونتاژ و به جامعه محلی تحویل گردید. با هماهنگی به عمل آمده داربست دوم در تاریخ 24 آبان 1400 به محل تختک سارانی منتقل و با حضور نصاب، مونتاژ و به جامعه محلی تحویل گردید.
به جهت تحویل تانکرهای آب به انضمام سایر اقلام، جلسهای در تاریخ 30 آبان 1400 در محل فرمانداری شهر نیمروز، با حضور جناب آقای محمدعلی قهرمانی، فرماندار محترم نیمروز و سایر مسئولین دستگاههای ذیربط شهر و همچنین مسئولین ملی پروژه سیستان برگزار گردید. در این جلسه ضمن ارائه توضیح در خصوص کلیت پروژه سیستان، اقلام در نظر گرفته شده و تهیه شده، تشریح گردید. پس از جلسه، مسئولین استانی با حضور در محل دپوی تانکرها، ضمن بازدید از وضعیت اقلام، هماهنگی لازم به جهت تحویل تانکرها به جامعه محلی انجام گرفت.